W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie zatem rola paneli (ang. dashboards), czyli raportów w których najważniejsze informacje są przedstawione w zwięzłej formie – na jednym ekranie lub jednej kartce. Wyróżniamy dwa typy omawianych raportów:
- Panele (dashboardy) menedżerskie – prezentują osobom zarządzającym główne wskaźniki, wyraźnie sygnalizują ważne informacje
- Panele (dashboardy) analityczne – umożliwiają poszukiwanie źródeł i przyczyn wystąpienia zjawiska w pojedynczym obszarze zarządzania
Dlaczego stosowanie dashboardów jest ważne?
- Lepiej poinformowany menedżer podejmuje trafniejsze decyzje – nawet najlepsza intuicja nie zastąpi konkretnej informacji odczytanej w odpowiednim czasie
- Menedżer, który korzysta z dashboardów oszczędza czas – dashboardy prezentują dane w sposób jasny i intuicyjny
- Dashboardy umożliwiają błyskawiczne śledzenie informacji, które znajdują się w jednym a nie kilku dokumentach
Proces wytworzenia dashboardu
1. Poniżej prezentujemy proces, którego realizacja krok po kroku daje gwarancję sukcesu.
2. Wdrażając dashboard należy:
3. Określić cel biznesowy rozwiązania
4. Zidentyfikować dostępne źródła danych
5. Przygotować i uporządkować dane zasilające
6. Zdefiniować wskaźniki
7. Zaprojektować dashboard
8. Wybrać narzędzie wizualizacji wśród dostępnych na rynku rozwiązań darmowych lub płatnych
9. Wdrożyć dashboard
10. Przetestować jego działanie w praktyce
11. Stale utrzymywać i aktualizować dashboard