Raport ESG – Zrównoważony rozwój
Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) została uzgodniona w czerwcu 2022 przez zgrupowanie Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej oraz Komisji Europejskiej.
Do jej zatwierdzenia potrzebne było głosowanie w PE i RUE oraz publikacja w dzienniku urzędowym UE, która nastąpiła 16 grudnia 2022. Kraje członkowskie będą teraz miały 18 miesięcy na jej implementację i w ten sposób dyrektywa CSRD wejdzie w życie w całej UE.
Raportowanie ESG na podstawie wytycznych w CSRD przejdzie rewolucję:
-
- Bardzo ważnym aspektem będzie fakt, iż wszystkie firmy tworząc raport będą musiały ujawnić cały łańcuch powiązań z firmami współpracującymi np. dostawcami czy podwykonawcami. Ułatwieniem dla dużych firm będzie więc współpraca z podmiotami, które działają dobrowolnie z dyrektywą CSRD i mają przygotowane wszelkie dane do raportowania ESG związane z obszarem swojej działalności.
- Dla dużych spółek, które aktualnie tworzą raporty w oparciu o dyrektywy NFRD – raportowania informacji niefinansowych dyrektywa CSRD obowiązywać będzie od 2024 w odniesieniu do roku poprzedzającego.
- Dla dużych spółek, które dotychczas nie tworzyły raportów w oparciu o dyrektywy NFRD (zatrudniających ponad 250 osób lub/i posiadających 40 mln euro obrotu lub/i posiadających ogółem 20 mln euro aktywów) ), tj. wszystkie pozostałe duże jednostki notowane i nienotowane na GPW oraz pozostałe duże grupy kapitałowe (czyli wszelkiej wielkości jednostki dominujące dużych grup kapitałowych) – raportowanie informacji niefinansowych dyrektywa CSRD obowiązywać będzie od 2026 w odniesieniu do poprzedzającego roku 2025.
- Małe i średnie spółki giełdowe obowiązkiem tym zostaną obarczone od 2027 w raporcie za rok 2026.
O ile dla dużych spółek giełdowych obowiązek raportowania czynników ESG na podstawie CSRD będzie nijako kontynuacją po raportach na podstawie NFRD to dla mniejszych spółek raporty zrównoważonego rozwoju będą początkowo skokiem na głęboką wodę i tu pomocą służy firma Audytel S.A., której eksperci już od lat przygotowują raportowanie ESG dla spółek giełdowych. Zachęcamy więc do spotkania w celu omówienia standardów sporządzania raportów oraz zakresu nowych obowiązków informacyjnych, które są uzależnione od branży. Należy pamiętać, że dyrektywa CSRD wprowadza też możliwość weryfikacji publikowanych danych przez rewidenta lub inny uprawniony podmiot.
Metodyka wdrożenia ESG
1. Przygotowanie procesu:
- Identyfikacja obszarów kluczowych w Organizacji.
- Identyfikacja oczekiwań interesariuszy.
- Ankietyzacja.
- Identyfikacja pozycji konkurencyjnej.
- Otoczenie Organizacji, analizy środowiska biznesowego.
- Identyfikacja poziomu istotności ujawnień ESG.
- Opracowanie matrycy istotności procesów z obszaru E – środowiskowych.
- Opracowanie zestawienia porównawczego ratingów platform i inicjatyw, kluczowych z perspektywy Zamawiającego, wraz z oceną i wnioskami.
2. Zbieranie danych i analizy:
- Identyfikacja wymaganych danych do procesu.
- Określenie występowania i przechowywania kluczowych danych w Organizacji.
- Identyfikacja zespołu projektowego do raportowania niefinansowego (pod kątem wymaganych danych i częstotliwości raportowania).
- Przygotowanie i przekazanie tabel inwentarzowych do zbierania danych kluczowych.
- Pozyskanie danych i interpretacja.
- Identyfikacja i opracowanie procesu raportowania.
3. Rekomendacje:
- Wyliczenie i wyznaczenie kluczowych wskaźników zgodnie z opracowaną analizą istotności.
- Wypracowanie Strategii Zrównoważonego rozwoju Spółki do 2030 roku.
- Misja i Wizja.
- Obszary, kierunki, cele, kierunki tematyczne.
- Polityki zrównoważonego rozwoju w tym Strategia dekarbonizacji (na podstawie wyników analiz śladu węglowego).
- Roadmap.
- System monitorowania.
- Struktura zarządzania ESG w Organizacji.
- Sposób komunikacji z interesariuszami.
- Zalecenia do zmian w ERP.
4. Spełnienie rekomendacji:
- Warsztaty strategiczne podsumowujące.
Metodyka mierzenia śladu węglowego
FAZA I: Określenie celu i zakresu:
- Identyfikacja Organizacji jako całości.
- Analiza procesów operacyjnych i dostawców oraz poddostawców (funkcje systemu).
- Określenie jednostki funkcjonalnej.
- Opracowanie mapy procesowej zależności środowiskowej Organizacji.
- Identyfikacja wejść i wyjść.
- Określenie wymagań dotyczących danych.
- Określenie wymagań dotyczących narzędzia i procesu integracji z ERP.
Faza II: Analiza zbioru:
- Przygotowanie tabel inwentarzowych do procesów.
- Przygotowanie procesu zbierania danych z wybranymi interesariuszami w Organizacji.
- Przekazanie danych z wybranych obszarów Organizacji.
- Strumienie wejściowe: 1) energia elektryczna, gaz ziemny, paliwa płynne; 2) surowce; 3) inne wejścia do systemu.
- Strumienie wyjściowe: 1) półwyroby, wyroby; 2) emisja; 3) odpady.
- Przyporządkowanie danych do procesów jednostkowych (alokacja i recykling).
- Przyporządkowanie do jednostki funkcjonalnej.
FAZA III: Interpretacja I ocena wpływu:
- Przygotowanie narzędzi obliczeniowych do kalkulacji śladu węglowego zgodnie z wynikami uzyskanymi w Fazie II.
- Przygotowanie kalkulacji śladu węglowego w zakresach 1 , 2 i 3.
- Interpretacja wyników.
- Identyfikacja i wskazanie obszarów do poprawy.
- Przygotowanie raportu podsumowującego.
- Przygotowanie założeń do zmian w ERP (zgodnie z założeniami ETAPU II projektu).
- Identyfikacja obszarów przechowywania i dostępności wymaganych danych.
- Identyfikacja wymaganych punktów dostępowych.
- Identyfikacja wymagań Zamawiającego odnośnie integracji narzędzia z ERP.