Audytel i T-matic Systems rozpoczynają współpracę z firmą ubezpieczeniową Link4 polegającą na wdrożeniu flotowych ubezpieczeń komunikacyjnych opartych na analizie stylu jazdy kierowców. To pierwsze tak zaawansowane i kompleksowe wdrożenie telematyki w polskim sektorze ubezpieczeniowym.
Partnerzy wspólnie wdrażają Driver Behavior Analysis System (DBAS) – narzędzie, które pozwoli ubezpieczycielowi elastycznie ustalać wysokość składki w zależności od realnych zachowań kierowców flotowych na drodze. Rozwiązanie wejdzie na rynek ubezpieczeniowy w drugiej połowie roku.
„T-matic Management System (TiMS Safe and Save) to nasze flagowe rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim do monitorowania pojazdów flotowych. Dotąd ułatwialiśmy pracę i obniżaliśmy koszty przedsiębiorstwom. Teraz, na bazie nowego systemu będziemy wspólnie z firmą ubezpieczeniową Link4 wdrażali Driver Behavior Analysis System, który analizuje styl jazdy kierowcy, a na tej podstawie pozwala ustalać adekwatne stawki ubezpieczeń. Narzędzie powstało przy współpracy z naszym partnerem, firmą Audytel. Wspólnie tworzymy innowacyjną dla klientów usługę, której dotąd nie było na polskim rynku. Korzystanie z aplikacji będzie dobrowolne. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa kierowców oraz zmniejszenie kosztów utrzymania flot na które w dużej mierze składają się składki ubezpieczeniowe” – powiedział Piotr Pastuszka, prezes T-matic Systems SA – spółki należącej do Grupy Arcus.
Zamontowane w samochodzie urządzenie, tzw. Blackbox, zbiera informacje dotyczące stylu jazdy kierowcy flotowego (m.in. o dynamicznych przyspieszeniach, prędkości czy gwałtownych hamowaniach) i przesyła je na serwer, na którym zainstalowany silnik scoringowy analizuje je, a klient otrzymuje informację zwrotną na temat stylu jazdy kierowców.
„Dla naszych klientów flotowych, którzy zdecydują się na telematykę, oferowane rozwiązania będą oznaczać bezpieczniejszy styl jazdy kierowców i niższą szkodowość, co w konsekwencji oznacza lepsze dopasowanie składek ubezpieczeniowych do ryzyka w danej firmie, a przy okazji także niższe koszty eksploatacji pojazdów, w szczególności zużycia paliwa, części i płynów. Ma to duży wpływ na koszty w firmie” – powiedział Konrad Owsiński, dyrektor Pionu Ubezpieczeń Biznesowych w Link4.
„Driver Behavior Analysis System to wyrafinowane narzędzie informatyczne, rodzaj silnika scoringowego działającego on-line, który ocenia zachowanie kierowcy na tle miejsca, w którym znajduje się pojazd, panujących tam warunków pogodowych oraz natężenia ruchu. Kierowca będzie mógł uzyskiwać cenne wskazówki, jak jeździć bezpieczniej i bardziej ekonomicznie. Uważam, że szerokie wdrożenie narzędzi typu Driver Behavior Analysis System przyczyni się w znaczący sposób do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach, zmniejszając liczbę kolizji i wypadków” – powiedział Tomasz Dobkowski, Prezes Zarządu Audytel SA.
Na rynku polskim ubezpieczenie komunikacyjne oparte o telematykę to nowość, ale np. we Włoszech tego typu oferty są znane od blisko 10 lat i dzisiaj ubezpieczyciele mają prawny obowiązek zaproponować klientowi do wyboru dwie oferty: klasyczną oraz opartą o telematykę. Zaletą nowoczesnych rozwiązań jest obniżenie szkodowości o ok. 30% i wzrost poziomu wykrycia oszustw ubezpieczeniowych o ok. 25%.