Strategia rozwoju elektromobilności
Strategia Rozwoju Elektromobilności dla JST
Jednym z pierwszych działań w ramach rozwoju elektromobilności w Polsce jest ogłoszony przez NFOŚiGW program Gepard, z którego środki są przeznaczone na do finansowanie oraz pożyczki do zakupów autobusów elektrycznych, a także na potrzeby przygotowania strategii rozwoju elektromobilności przez Jednostki Samorządów Terytorialnych. Dotacja na realizację Strategii Rozwoju Elektromobilności jest celowa i określona w opisie programu priorytetowego, a kwota przyznana każdemu miastu zależy od ilości mieszkańców.
Odpowiednio przygotowana Strategia Rozwoju Elektromobilności powinna umożliwić zaplanowanie działań w jednostkach samorządu terytorialnego w kierunku:
- Zwiększenia ilości pojazdów nisko i zero- emisyjnych poruszających się na terenie miasta
- Rekomendacji sposobu wykorzystania pojazdów nisko i zero- emisyjnych przez gminę lub miasto oraz spółki świadczące dla nich usługi
- Budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i zasilanych CNG
- Wsparcia realizacji projektów w zakresie wdrażania alternatywnych sposobów komunikacji (wypożyczalnie rowerów, samochodów, współdzielenie przejazdów)
- Rozwoju systemów umożliwiających analizę, a docelowo ułatwiających komunikację na terenie miasta (Systemy ITS, informacji pasażerskiej)
- Rozwoju inicjatyw wspólnych biletów komunikacyjnych i/lub aglomeracyjnych
Czym jest Strategia Rozwoju Elektromobilności?
Jest to kompleksowy dokument zawierający ocenę możliwości, plan działań i analizę możliwych do realizacji inwestycji jakie należy podjąć aby w pełni wykorzystać potencjał rozwoju elektromobilności w gminie. Działania te są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości jednostki, a także powinny być spójne z obowiązującymi na jej terenie dokumentami strategicznymi i planistycznymi oraz dotychczas realizowanymi inicjatywami smart city. Rekomendacje wynikające z przeprowadzonych analiz przede wszystkim umożliwiają ograniczenie niskiej emisji, a także na usprawnienie lokalnego ruchu. Strategia wspiera promowanie alternatywnych środków transportu na obszarach JST takich jak: rower miejski, w tym elektryczny, hulajnogi, skutery elektryczne i inne rozwiązania MaaS (Mobility as a Service). W strategii uwzględnić należy również rozwiązania w zakresie sterowania ruchem samochodowym i pieszym (ITS, priorytetyzacja transportu publicznego) oraz określić możliwy potencjał w zakresie rozwiązań wspólnego biletu miejskiego/aglomeracyjnego.
Dofinansowanie do Strategii Rozwoju Elektromobilości
Dotacja na realizację Strategii Rozwoju Elektromobilności dotychczas została udzielona 218 Jednostkom Samorządu Terytorialnego. Wyniki postępowania kwalifikacyjnego dostępne są na stronie: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/gepard-ii–transport-niskoemisyjny-czesc-2/informacje-o-naborze-/
Co zyskujesz?
- Szczegółowy przegląd możliwości w zakresie transportu publicznego
- Kompleksową obsługę konsultacji społecznych
- Opracowanie strategiczne wskazujące kierunki działania
- Informację o dostępnych możliwościach finansowania projektów strategicznych
- Współpracę z doświadczonym zespołem inżynierów transportu, energetyki, ochrony środowiska z wieloletnim doświadczeniem w realizacji projektów dla JST
- Gwarancję zaplanowania działań możliwych do realizacji i późniejszego monitorowania, bez rozwiązań niedopasowanych lub teoretycznych
- Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza na terenie JTS
- Zwiększenie zadowolenia mieszkańców, wynikające ze wzrostu świadomości o korzyściach płynących z elektromobliności i rozwiązań smart city