Raport Audytela „Analiza procesu sprzedaży Polkomtel S.A.” stwierdza, że rynek telefonii mobilnej w Polsce zaczyna wykazywać objawy nasycenia.
Na rynku polskim obserwuje się coraz wolniejszy przyrost liczby kart SIM (4,8% w 2010r), który nie przekłada się na proporcjonalny chociażby wzrost przychodów operatorów komórkowych (zaledwie 2,4% w 2010 r.). Rośnie presja konkurencyjna, zarówno ze strony PTK Centertel i PTC, jak i nowych konkurentów, np. grupy Cyfrowego Polsatu, podsycana przez regulatora rynku. Rozwój przyszłościowych segmentów usług wymagać będzie bardzo dużych inwestycji w sieć 4G oraz dostępu do kontentu i usług dodanych. Najwięksi konkurenci Polkomtela, PTC i PTK Centertel zawarli porozumienie w sprawie wspólnej infrastruktury, które może spowodować uzyskanie przez nich trwałej przewagi kosztowej. Zasoby Polkomtela mogą się okazać daleko niewystarczające do tego, aby skutecznie konkurować na wielu nowych polach z operatorami de facto paneuropejskimi, jakimi są operatorzy sieci T-Mobile (dawniej Era) i Orange.
W takiej sytuacji przeprowadzenie operacji sprzedaży Pokomtela – czyli wyjście z inwestycji w operatora – następuje w czasie optymalnym dla dotychczasowych właścicieli, nie będących inwestorami branżowymi. Sprzedaż udziałów Polkomtela może być korzystna finansowo i strategicznie, bo pozwoli dotychczasowym akcjonariuszom na uniknięcie ryzyka potencjalnej utraty wiodącej pozycji rynkowej przez Polkomtel w perspektywie krótkoterminowej, możliwej stagnacji lub nawet obniżenia przychodów (a w konsekwencji wartości spółki) – w perspektywie średnioterminowej oraz ryzyka inwestycyjnego związanego z budową nowej sieci 4G, która będzie wymagać miliardowych nakładów.
Z punktu widzenia interesów Skarbu Państwa udana sprzedaż Polkomtela będzie jednoznacznie korzystna finansowo, całkowicie neutralna w aspekcie bezpieczeństwa telekomunikacyjnego oraz korzystna wizerunkowo.
W celu uzyskania dostępu do pełnej wersji raportu prosimy o kontakt z firmą Audytel.