ESG w logistyce
W łańcuchu dostaw ESG odnosi się do sposobu, w jaki przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z dostawcami, klientami i partnerami biznesowymi, biorąc pod uwagę aspekty środowiskowe, społeczne i etyczne. Odpowiedź na wyzwania zrównoważonego rozwoju poprzez odpowiednie zarządzanie czynnikami środowiskowymi, społecznymi oraz dotyczącymi ładu korporacyjnego (ESG, z ang. Environmental, Social and Governance) zyskuje na znaczeniu w łańcuchu dostaw przedsiębiorstwa.
W pierwszych latach funkcjonowania raportowań powiązanych z ESG, przedsiębiorstwa definiowały wymagania dla programów, opracowywały założenia dla kluczowych inicjatyw strategicznych, przeprowadzały pierwsze analizy ryzyka w tym zakresie, definiowały wskaźniki. W kolejnych latach działania skupią się na wdrożeniach, integracji ESG w procesach biznesowych, zrównoważonym współdziałaniu z partnerami biznesowymi, zapewnieniu spójności procedur i polityk, jak również automatyzacji raportowania kluczowych wskaźników związanych z ESG.
Wdrożenie strategii ESG w logistyce
Wdrożenie strategii ESG w logistyce może przynieść korzyści nie tylko dla środowiska i społeczeństwa, ale także dla samej firmy i są to:
- Zwiększenie efektywności operacyjnej i obniżenie kosztów.
- Poprawa reputacji i lojalności klientów.
- Zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności.
- Łatwiejszy dostęp do finansowania i wsparcia ze strony instytucji publicznych i prywatnych.
Złożoność kwestii ESG w logistyce
Poniżej przedstawimy 7 czynników ułatwiających wdrożenie inicjatyw ESG w zakresie łańcucha dostaw:
1. Minimalizacja odpadów i recykling.
Jednym z filarów ESG jest przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym poprzez m. in. wprowadzenie do łańcucha dostaw opakowań z recyklingu. Wdrożenie wymaga przeprowadzenia analiz związanych z możliwością zastosowania tego typu opakowań, znalezienia odpowiednich dostawców, przeprowadzenia testów z uczestnikami łańcucha dostaw, a także zapewnienie odpowiedniej rozliczalności kosztów użytkowania opakowań wielokrotnego użytku.
2. Współpraca z dostawcami i partnerami, którzy podzielają wartości i zobowiązania ESG.
Łańcuch dostaw wymaga zaangażowania w realizację inicjatyw wielu podmiotów. Jednym z aspektów doboru partnerów w łańcuchu dostaw powinno być także uruchomienie programów ESG. Takie podejście ułatwia w dalszej kolejności integrację na tym polu. Ocena dostawców powinna zawierać również ten zakres informacji do sprawdzenia. W ten sposób zwiększa się też motywację partnerów biznesowych do realizacji celów związanych z ESG.