W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie zatem rola paneli (ang. dashboards), czyli raportów w których najważniejsze informacje są przedstawione w zwięzłej formie – na jednym ekranie lub jednej kartce. Wyróżniamy dwa typy omawianych raportów:
- Panele (dashboardy) menedżerskie – prezentują osobom zarządzającym główne wskaźniki, wyraźnie sygnalizują ważne informacje
- Panele (dashboardy) analityczne – umożliwiają poszukiwanie źródeł i przyczyn wystąpienia zjawiska w pojedynczym obszarze zarządzania
Dlaczego stosowanie dashboardów jest ważne?
- Lepiej poinformowany menedżer podejmuje trafniejsze decyzje – nawet najlepsza intuicja nie zastąpi konkretnej informacji odczytanej w odpowiednim czasie
- Menedżer, który korzysta z dashboardów oszczędza czas – dashboardy prezentują dane w sposób jasny i intuicyjny
- Dashboardy umożliwiają błyskawiczne śledzenie informacji, które znajdują się w jednym a nie kilku dokumentach
Proces wytworzenia dashboardu
1. Poniżej prezentujemy proces, którego realizacja krok po kroku daje gwarancję sukcesu.
2. Wdrażając dashboard należy:
3. Określić cel biznesowy rozwiązania
4. Zidentyfikować dostępne źródła danych
5. Przygotować i uporządkować dane zasilające
6. Zdefiniować wskaźniki
7. Zaprojektować dashboard
8. Wybrać narzędzie wizualizacji wśród dostępnych na rynku rozwiązań darmowych lub płatnych
9. Wdrożyć dashboard
10. Przetestować jego działanie w praktyce
11. Stale utrzymywać i aktualizować dashboard
Gdzie można wygrać?
- Poprawa jakości analiz to szybsza reakcja firmy na szanse i zagrożenia w jej otoczeniu.
- Wdrożenie dashboardów dla kilku menedżerów w firmie uwspólnia język opisywania zjawisk poprzez pracę na tych samych wskaźnikach.
- Dobrze wdrożony dashboard zapewnia łatwość konfiguracji prezentowanych danych co wspomaga elastyczność w podejmowaniu istotnych decyzji.
Case study – dashboard dla menedżera transportu
Dla firmy handlowo – dystrybucyjnej opracowaliśmy i wdrożyliśmy program poprawy efektywności transportu dystrybucyjnego. Celem działania było obniżenie kosztów transportu w firmie przy zachowaniu wysokiej jakości obsługi. Jednym z narzędzi wspierających realizację celu było wdrożenie dashboardu dla menedżera transportu. Po wdrożeniu osoba zarządzająca transportem uzyskała bieżącą informację na temat: aktualnych kosztów wysyłki paczek i palet, wolumenów ładunków na konkretnych kierunkach, poziomu reklamacji usług transportowych, skali opóźnień w procesie transportu, udziału kosztów wszystkich operacji transportowych w sprzedaży. Dzięki wdrożeniu menedżer znacznie podniósł sprawność do podjęcia ważnych decyzji biznesowych, a cały zespół nauczył się pracować i podejmować decyzje w oparciu o liczby. Ponadto menedżerowie wyższego szczebla i zarząd zaczęli się posługiwać tymi samymi wskaźnikami, a obce stało się pytanie: „Jak ta liczba została policzona?”.
Autor: Tomasz Dobczyński