„Dane osobowe” zostały zdefiniowane w art. 4 pkt 1 RODO. Zgodnie z treścią tego przepisu „są to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”).
Przepis ten wskazuje, że „możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna” to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie takich identyfikatorów jak:
-
-
- Imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy.
- Jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.
-
Zgodnie z motywem 26 RODO, „aby stwierdzić, czy dana osoba fizyczna jest możliwa do zidentyfikowania, należy wziąć pod uwagę wszelkie rozsądne prawdopodobne sposoby (w tym wyodrębnienie wpisów dotyczących tej samej osoby), w stosunku do których istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo, iż zostaną wykorzystane przez administratora lub inną osobę w celu bezpośredniego lub pośredniego zidentyfikowania osoby fizycznej”. Ponadto, „aby stwierdzić, czy dany sposób może być z uzasadnionym prawdopodobieństwem wykorzystany do zidentyfikowania danej osoby, należy wziąć pod uwagę wszelkie obiektywne czynniki, takie jak koszt i czas potrzebne do jej zidentyfikowania, oraz uwzględnić technologię dostępną w momencie przetwarzania danych i postęp technologiczny.”
W/ w definicja wskazuje, iż identyfikatory internetowe mogą stanowić dane osobowe. Rozszerzenie i doprecyzowanie powyższego znajduje się w motywie 30 RODO, z którego wynika, iż „przypisywanie osobom fizycznym identyfikatorów internetowych – takich jak adresy IP, identyfikatory plików cookie – generowanych przez ich urządzenia, aplikacje, narzędzia i protokoły, może skutkować zostawianiem śladów, które w szczególności w połączeniu z unikatowymi identyfikatorami i innymi informacjami uzyskiwanymi przez serwery, mogą być wykorzystywane do tworzenia profili i do identyfikowania tych osób.”
Także TSUE, w sprawie C-582/ 14 Breyer, uznał, że skoro w konkretnych okolicznościach nawet zmienny adres IP pozwala na pośrednią identyfikację użytkownika strony, to stanowi on element danych osobowych. Wyrok ten przesądził o tym, że adres IP, który usługodawca rejestruje w związku z wejściem na jego stronę internetową, stanowi dla niego dane osobowe już wtedy, gdy osoba trzecia (tu: dostawca dostępu) dysponuje dodatkową wiedzą wymaganą do identyfikacji danej osoby; samo bowiem zarejestrowanie adresu IP przez usługodawcę, może być gromadzeniem danych osobowych, jeżeli usługodawca będzie w stanie zidentyfikować posługującego się nim internautę, czyli podmiot danych.
W podobnym tonie wypowiedział się także Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 lipca 2022 r. (sygn. akt II SA/ Wa 3993/ 21) uchylając decyzję Prezesa UODO w przedmiocie przetwarzania danych osobowych. Sąd stanął więc na stanowisku, iż identyfikatory internetowe, takie jak adresy IP, czy identyfikatory plików cookies mogą stanowić dane osobowe wyłącznie jeśli w świetle kryteriów oceny danego sposobu identyfikacji jako „rozsądnie prawdopodobnego do wykorzystania” (ang. „all the means reasonably likely to be used”) w celu identyfikacji osoby fizycznej, weźmie się pod uwagę „wszelkie obiektywne czynniki” (ang. „of all objective factors”) jak koszt i czas potrzebne do zidentyfikowania, dostępne środki techniczne, czy możliwości prawne (motyw 26 RODO).
Celem, opracowanego w 2018 r. przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Biznesowe Branży Reklamy Internetowej (Interactive Advertising Bureau, IAB) „Transparency and Consent Framework” (TCF) jest standaryzacja uzyskiwania zgód na pliki cookie oraz dostarczanie informacji o zgodzie użytkownika w trakcie wyświetlania reklam cyfrowych, niezbędnych dla legalnego docierania z reklamami do użytkowników końcowych. TCF 2.0 stanowi narzędzie do zarządzania zgodami (menadżer zgody, CMP). IAB definiuje więc TCF 2.0 jako platformę, za pomocą której firmy reklamowe centralizują i zarządzają zgodami oraz sprzeciwami użytkowników końcowych.
W TCF 2.0 występują trzy strony, tj.:
-
-
- Wydawcy (dostawca sieci, np. domy mediowe, SSP).
- Dostawcy (reklamodawcy, ustawiają pliki cookies w przeglądarkach użytkowników, przez co mają możliwość wykonywania tzw. „spersonalizowanych reklam”, DSP).
- Dostawcy zarządzania zgodami (CMP, podmioty udostępniające technologię).
-
Status zgody użytkownika jest przechowywany w postaci pliku cookie wydawcy, a następnie udostępniany w łańcuchu informacji (TC String) o reklamodawcach. Po dokonaniu wyboru zgody przez odwiedzającego witrynę użytkownika końcowego, współpracujący dostawcy reklam mają dostęp do przetwarzania danych osobowych tegoż użytkownika w postaci pliku „TC String”, który jest definiowany jako „łańcuch sygnałów cyfrowych umożliwiających zapamiętywanie i propagowanie wyborów użytkowników dotyczących wykorzystania jego danych osobowych do celów związanych z reklamą, treścią i pomiarem oglądalności”. Plik ten jest udostępniany wszystkim uczestnikom systemu „Real Time Bidding” (RTB), czyli metody sprzedaży i kupna zasobów reklamowych w czasie rzeczywistym, opartej na aukcji. RTB jest aktualnie jednym z głównych narzędzi reklamy programatycznej (programmatic advertising).