Podczas kolejnego Briefingu Telekomunikacyjnego w dniu 29 września 2011 firma analityczno-doradcza Audytel zaprezentowała swój najnowszy raport na temat stanu i perspektyw rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego. Analitycy Audytela na podstawie cząstkowych danych za rok 2011 prognozują, że łączna wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w bieżącym roku wyniesie 46,90 mld zł, co oznacza wzrost o około 2,3% względem roku 2010. Utrzymanie tendencji wzrostowych będzie zależało od tego, czy uda się wykorzystać szanse rozwojowe, jakie stwarza nam europeizacja – w różnych wymiarach – rynku telekomunikacyjnego.
Wzrost wykorzystania usług internetowych oraz wzrost rynku kontentu wskazuje, że w ciągu najbliższych 5 lat można oczekiwać wzrostu rynku usług telekomunikacyjnych połączonego z wyraźnym przesuwaniem się udziałów poszczególnych segmentów rynku. Zmiana struktury wynikać będzie z dużych różnic dynamiki między telefonią stacjonarną, komórkową, dostępem do Internetu oraz rynkiem dzierżawy łączy i transmisji danych. Według prognoz Audytela największą dynamikę w nadchodzących latach utrzyma rynek płatnej telewizji, którego udział w całości usług telekomunikacyjnych z niecałych 7% w roku 2006 wzrośnie do ok. 18% w roku 2016, wykazując do tego czasu wzrosty średnioroczne rzędu 7%.
Kolejny rok z rzędu operatorzy – zarówno telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej – borykają się ze spadkiem przychodów z usług głosowych. W drugim co do wielkości segmencie rynku, w telefonii stacjonarnej, spadek ten w 2010 r. był jeszcze większy niż w 2009 r. Wobec trwającego już od kilku lat trendu zmniejszania się liczby linii dzwoniących nie jest to zaskoczeniem – wartość rynku stacjonarnego zmniejszyła się o prawie 15%.
Choć wolniej rośnie liczba internautów, to jednak wyraźne jest przesuwanie się w stronę wyższych przepływności, umożliwiających wykorzystywanie szerszego wachlarza usług. Zjawisko to stymuluje operatorski rynek transmisji danych. Wzrosty przychodów z usług stacjonarnego dostępu do Internetu oraz z transmisji danych – po 4,0% każdy – nie są bardzo duże, ale oba segmenty ciągle jeszcze mają potencjał wzrostu.
Dodatkowe szanse rozwojowe dla polskiego rynku związane są szeroko rozumianą perspektywą europejską:
- wpływ Euro 2012 na wzrost konsumpcji usług telekomunikacyjnych,
- wzrost penetracji internetu szerokopasmowego w wyniku realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych oraz
- wzrost pozycji Polski jako regionalnego centrum outsourcingu usług teleinformatycznych.
Połączony wpływ tych efektów (3 x EURO) stwarza perspektywy do przyspieszenia rozwoju zintegrowanego rynku teleinformatycznego ponad prognozowany wzrost organiczny na poziomie 1,7% rok do roku w ciągu najbliższych 5 lat.