Telekomunikacja – komentarz Audytela na temat sytuacji na rynku (marzec 2014)
Luty i marzec są miesiącami publikacji wyników operatorów telekomunikacyjnych i dostawców usług IT. Warto więc podsumować także rynek usług datacenter, który wspólnie z rynkiem usług cloud będą motorem rozwoju rynku ICT (ang. Information and Communication technologies) w nadchodzących latach.
Wartość polskiego rynku datacenter i usług powiązanych w 2013 wyniosła ok. 1,1 mld zł, tj. 7% więcej niż w roku 2012. Wartość samych usług kolokacyjnych szacowana jest na 450 mln zł (wliczając koszty energii elektrycznej).
Polski rynek datacenter wykazuje trwałą tendencję rosnącą, a główne czynniki wpływające na jego wzrost to:
- wzrost popytu i podaży,
- spadek cen usług infrastrukturalnych,
- wzrost wynagrodzeń kadry technicznej,
- wzrost wykorzystania Internetu,
- wzrost zapotrzebowania na rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ICT.
Głównymi wydarzeniami rynku datacenter w 2013 r. były:
- Uruchomienie obiektu datacenter w okolicach Zielonej Góry przez Sinersio (styczeń 2013 r., 2000 m2 łącznej powierzchni)
- Uruchomienie dużego obiektu datacenter IBM w Błoniu pod Warszawą (2 połowa 2013 r., 1250 m2 łącznej powierzchni);
- Otwarcie w Toruniu dwóch obiektów: Exea (ok. 800 m2 powierzchni IT) oraz Dataspace (ok. 400 m2 powierzchni IT);
- Opóźnienie otwarcia nowego obiektu Beyond;
- Nie zrealizowane plany rozwojowe WDC, S-Net;
- Upadek Network Communications.
Rynek usług datacenter w Polsce charakteryzuje się znacznym rozdrobnieniem. Udziały rynkowe liderów sięgają kilkunastu procent i żadnemu z nich nie udało się jak dotąd zdobyć trwałej przewagi konkurencyjnej. Można oczekiwać, że wraz ze wzrostem rynku będzie następować jego konsolidacja.
Czynnikami, które mogą przyczynić się do tego procesu są:
- dążenie usługodawców do osiągnięcia efektu skali w celu zbudowania przewagi konkurencyjnej,
- pojawienie się nowych źródeł finansowania (fundusze VC zainteresowane rynkiem datacenter i kolokacji),
- rozwój i nowe zastosowania technologii cloud computing i wirtualizacji.
Ten ostatni czynnik może mieć bardzo duży wpływ na sposób funkcjonowania rynku datacenter w dłuższym okresie. Tradycyjne elementy składowe usługi datacenter (kolokacja, wynajem serwerów, zapewnienie łączności) bardzo silnie wiązały klienta z usługodawcą a nawet z lokalizacją centrum danych. Ewentualna zmiana dostawcy (czy nawet miejsca świadczenia usługi) była zawsze związana z fizycznym przemieszczaniem krytycznych zasobów, co łączy się z dużym ryzykiem operacyjnym. W przypadku sprzedaży zaawansowanych usług „w chmurze” zasoby fizyczne są oddzielone od usług, więc klient nie musi wiedzieć, gdzie odbywa się przetwarzanie jego danych. Automatyczny provisioning usług w technologii cloud stwarza nowe warunki, jeśli chodzi o migrację usług pomiędzy różnymi lokalizacjami fizycznymi jednego dostawcy, jak również potencjalnie ułatwia przeniesienie danej usługi do innego usługodawcy.