Czynnikami destabilizującymi łańcuch dostaw, kwalifikowanymi jako „czarny łabędź” w analizie ryzyka (zdarzenia mało prawdopodobne, ale mogące spowodować załamanie się biznesu) są oprócz klęsk żywiołowych, napięcia polityczne, konflikty zbrojne.
Wynika to z tego, że łańcuch dostaw jest głęboko osadzony nie tylko w infrastrukturze, ale także w kontekście społecznym, politycznym i gospodarczym. Konflikt zbrojny w Ukrainie coraz mocniej uderza w branżę transportową oraz sektor logistyczno-produkcyjny, który co dopiero zaczynał wychodzić z problemów jakie spowodowała pandemia.
Musimy pamiętać, że transport to krwiobieg gospodarki. Transport to ogniwo, które łączy elementy łańcucha dostaw takie jak: zaopatrzenie, produkcja, magazyny, odbiorca końcowy „Klient”. Zawirowania w dowolnym elemencie łańcucha wpływa na jego sprawność i kondycję, w ekstremalnej sytuacji może nastąpić do jego przerwania. Pęknięcie jednego z ogniw powoduje zerwanie łańcucha, sparaliżowanie przepływu – podkreśla Tomasz Ptaszek, specjalista w Centrum Kompetencyjnym Logistyki Audytel S. A..
Dynamiczny rozwój sytuacji w Ukrainie spowodował, że wielu pracowników narodowości ukraińskiej było zmuszonych do powrotu do swojego kraju, w konsekwencji spowodowało to zakłócenia w europejskim łańcuchu dostaw. Według ostatnich informacji „Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska”,
25 – 30% kierowców (obywateli Ukrainy) wystąpiła do swoich pracodawców z wnioskiem o urlop, aby móc wrócić do kraju. Na polskim rynku ukraińscy pracownicy stanowią grupę około 105 tys. kierowców samochodów ciężarowych.
Firmy transportowe szacują, że z powodu braków kadrowych będą zmuszone do ograniczenia dostępności swojej floty o 10- 20%. Wpłynie to na terminowość i regularność transportu. W związku z tym należy się liczyć z problemami z zaopatrzeniem, przerwami w produkcji, problemami z zapasami surowców, półproduktów i wyrobów gotowych. Wzrost cen usług transportowych jest nieunikniony nie tylko ze względu na spadek podaży. Jest on wzmacniany wzrostem kosztów prowadzenia działalności transportowej: wzrost cen paliw, wzrost kosztu pracy.
Trwająca wojna i wdrażane sankcje gospodarcze powodują, że problemy w zaopatrzeniu surowcowo materiałowym rosną. Strumień towarów maleje, łańcuch dostaw napotyka coraz więcej problemów i wielu miejscach ulega przerwaniu. Niestabilność rośnie. Wiele firm automotive oraz FMCG wstrzymuje lub w pewnej części ogranicza swoją działalność produkcyjną oraz dystrybucyjną.