W 2016 r. jednostki objęte ustawą Prawo zamówień publicznych[1] (dalej „Pzp”) zaraportowały w serwisach BZP[2] i TED[3] zawarcie umów o łącznej wartości 225,2 mln zł, co stanowi ponad dwukrotny spadek względem roku 2015. Przyczyn tego było kilka:
- spadek cen usług telekomunikacyjnych,
- podwyższenie progów zawierania umów bez konieczności organizacji przetargu z 14 tys. do 30 tys. EUR (w kwietniu 2014 r.) oraz
- zmniejszenie liczby zamówień administracji publicznej po wyborach do Sejmu w 2015 r.
Źródło: Audytel, opracowanie własne na podstawie BZP i TED.
Zmiany wartości udzielonych zamówień w 2016 r. względem 2015 r. w poszczególnych kategoriach usług wynoszą:
- telefonia stacjonarna: -15,9%
- telefonia komórkowa: -77,9%
- transmisja danych: -75,4%
- dostęp do Internetu: -41,0%
- dzierżawa infrastruktury: +348,9%;
- inne: 17,7%
Na podstawie analizy ogłoszeń o udzieleniu zamówienia, opublikowanych przez Zamawiających, można określić następujące wielkości dotyczące 2016 r.:
- W ramach postępowań podlegających obowiązkowi publikacji udzielono 514 zamówień (w 2015 r. było ich 562, w 2014 – 792, a w 2013 r. – 1047);
- Najpopularniejszym trybem udzielania zamówienia był przetarg nieograniczony, na drugim miejscu znalazł się przetarg ograniczony;
- Nowelizacja ustawy Pzp spowodowała kilkukrotne zmniejszenie wartości zaraportowanych zamówień z wolnej ręki (z 106 mln zł w 2011 r. do 9 mln w 2016 r.);
- Roczne wydatki na usługi telekomunikacyjne (określone na podstawie rozbicia wartości przetargów na poszczególne lata oraz doszacowanie zamówień podprogowych) wyniosły w 2014 r. 408,5 mln zł, z czego największą część (50%) stanowią wydatki na usługi transmisji danych.