Raport Audytela dla Prezesa UKE na temat obowiązku świadczenia usługi powszechnej (USO) stwierdza, że aktualnie obowiązujący model świadczenia USO jest nieefektywny i nieadekwatny do aktualnych potrzeb użytkowników oraz stanu rynku.
Wadliwa transpozycja prawa wspólnotowego wpływa przede wszystkim na uprawnienia Prezesa UKE, ograniczając je znacząco w stosunku do uprawnień do wyznaczenia przedsiębiorcy zobowiązanego do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej, jakie państwom członkowskim przyznaje DUP. Pt pozbawia Prezesa UKE możliwości oceny, czy dany element usługi powszechnej jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych użytkowników końcowych w ramach ofert komercyjnych przynajmniej jednego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, czy też niezbędne jest wyznaczenie przedsiębiorcy, który będzie zobowiązany do świadczenia danej usługi. Powoduje to, że Prezes UKE nie ma należytej swobody w ocenie, czy niezbędne jest wyznaczenie przedsiębiorcy lub przedsiębiorców zobowiązanych do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej. Niezbędne oraz pożądane działania legislacyjne, dotyczące Pt oraz aktów wykonawczych do Pt, które należy podjąć w celu usunięcia obecnego stanu, są następujące: Działania niezbędne: ■ Wprowadzenie fakultatywności w wyznaczaniu przedsiębiorcy zobowiązanego do świadczenia usługi powszechnej lub poszczególnych usług wchodzących w jej skład wraz z określeniem przesłanek, którymi Prezes UKE powinien kierować się przy podejmowaniu decyzji; ■ Dostosowanie zakresu usługi powszechnej do zmian w DUP, w szczególności do art. 4 ust. 2, art. 7 oraz art. 23a DUP; ■ Doprecyzowanie, że obowiązek z art. 91 ust. 2 Pt może być nałożony także na przedsiębiorcę wyznaczonego w trybie art. 83 ust. 1 Pt. Działania pożądane: ■ Wprowadzenie przepisu regulującego obowiązki przedsiębiorcy wyznaczonego w przypadku zbycia całości lub części aktywów na rzecz odrębnego podmiotu należącego do innego właściciela; ■ Doprecyzowanie przepisów dotyczących przeprowadzania konkursu na usługę powszechną dla wybranych usług oraz wybranych obszarów (zgodnie z art. 8 ust. 2 DUP). Z dniem 9 maja 2011 r. wygasły decyzje Prezesa UKE nakładające na TP obowiązek świadczenia usługi powszechnej i określające warunki jej świadczenia, w związku z czym po 8 maja 2011 r. TP nie jest zobowiązana do świadczenia tej usługi. Raport Audytela został zrealizowany w ramach zamówienia publicznego ogłoszonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Pełna treść raportu jest dostępna na stronach UKE.