Optymalizacja Procesów Logistycznych
Optymalizacja w logistyce
Optymalizacja logistyki to niezwykle ważny aspekt działalności każdego przedsiębiorstwa, który ma wpływ na jego konkurencyjność i rentowność. Istotą optymalizacji logistyki jest wykorzystanie zasobów posiadanych przez przedsiębiorstwo w taki sposób, aby osiągnąć największe możliwe efekty. Oznacza to, że należy dążyć do minimalizacji kosztów, czasu i ryzyka związanego z przepływem materiałów, informacji i pieniędzy w łańcuchu dostaw, jednocześnie zapewniając wysoką jakość i satysfakcję klientów. Optymalizacja działań logistycznych wymaga analizy i oceny obecnej sytuacji, identyfikacji obszarów do poprawy, wyboru odpowiednich narzędzi i metod oraz wdrażania zmian i monitorowania ich skutków. Zarządzanie i optymalizacja procesów logistycznych to proces ciągły, który wymaga elastyczności, kreatywności i zaangażowania wszystkich uczestników łańcucha dostaw.
Przykładem może być usprawnieniu procesów magazynowych, produkcyjnych, transportowych oraz procesu obsługi klienta, poprzez odpowiedni dobór rozwiązań w zakresie produktów, usług, infrastruktury (zobacz usługę: System logistyczny przedsiębiorstwa) i systemów informatycznych (zobacz także usługę: Wdrożenie systemu WMS lub Transformacja cyfrowa logistyki). Optymalizacja procesów logistycznych pozwala na skrócenie czasu trwania poszczególnych zadań, uniknięcie marnotrawstwa zasobów i kosztów, a także zwiększenie satysfakcji odbiorców. Optymalizacja procesów logistycznych dotyczy zarówno firm produkcyjnych, jak i innych działalności, w których występują aspekty związane z zaopatrzeniem, magazynowaniem i dystrybucją .
Zobacz także zakres usług: Logistyka Dystrybucji, System logistyczny przedsiębiorstwa, Logistyka e-commerce, Logistyka Zaopatrzenia, ISO 28000 – szkolenie i wdrożenie).
Aby przeprowadzić skuteczną optymalizację procesów logistycznych, należy dokonać audytu logistycznego, który pozwoli na zidentyfikowanie słabych punktów i możliwości poprawy w systemie logistycznym przedsiębiorstwa. Następnie należy zaproponować optymalizację procesu, która będzie uwzględniać cele i potrzeby firmy oraz jej klientów. W tym celu można skorzystać z pomocy firm zewnętrznych, specjalizujących się w optymalizacji procesów logistycznych.
Optymalizacja procesów to kluczowy czynnik sukcesu firmy
Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie
Główne obszary, które analizujemy podczas optymalizacji procesów biznesowych:
- Planowanie zapotrzebowania i zarządzanie zapasami
- Zarządzanie transportem i dystrybucją
- Zarządzanie magazynowaniem i obsługą zamówień
- Zarządzanie łańcuchem dostaw i współpracą z partnerami
- Zarządzanie jakością i ryzykiem
Korzyści płynące z optymalizacji logistyki
- lepsze wykorzystanie kapitału ludzkiego, zasobów rzeczowych i finansowych (podniesienie efektywności, redukcja kosztów)
- poprawa zdolności dostosowania się do zmieniających się potrzeb rynku i odbiorców (właściwy koszt, właściwy poziom obsługi Klienta)
- poprawa jakości produktów i usług logistycznych poprzez unikanie błędów, opóźnień czy marnotrawstwa (obniżenie kosztów, podniesienie jakości obsługi Klienta)
- wzrost konkurencyjności i satysfakcji klientów dzięki szybszej i lepszej realizacji zamówień (wzrost obrotów, podniesienie jakości obsługi Klienta)
- zwiększenie bezpieczeństwa i świadome podejście do zarządzania ciągłością działania przedsiębiorstwa (redukcja ryzyk związanych z prowadzoną działalnością)
- adekwatna do potrzeb przedsiębiorstwa cyfryzacja (możliwość automatyzacji, przyspieszenie operacji)
- optymalizacja procesów logistycznych może dotyczyć różnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa, do których możemy zaliczyć:
- zarządzanie infrastrukturą logistyczną firmy – magazynami, centrami dystrybucji, sortowniami, zajezdniami, zakładami produkcyjnymi, sekcjami napraw pojazdów, terminalami kontenerowymi
- wybór odpowiedniego rodzaju środka transportu, harmonogramowanie i optymalizacją przemieszczania pojazdów
- efektywne gospodarowanie zapasami surowców i produktów gotowych oraz zwrotami, w tym dobór materiałów, ustalenie struktur magazynowych i poziomu zapasów
- cyfryzacja procesów i efektywnie wdrażanie systemów IT
- logistyka obsługi klienta, w tym reagowanie na potrzeby konsumenta, określenie poziomu obsługi i sposobu komunikacji
- wdrożenie mechanizmów bezpieczeństwa i ciągłości działania łańcucha dostaw
Usprawnienie procesów logistycznych – cenne wskazówki
Po pierwsze należy pracować nad odpowiednią jakością danych – dotyczy to zarówno wymiany danych z innymi działami w firmie, jak również współpracy z otoczeniem biznesowym. Poprawienie jakości to poprawa jakości raportów, a więc także wzrost trafności podejmowanych decyzji.
Kolejna zasada to: raportować wyłącznie istotne informacje. Kluczem do sukcesu jest identyfikacja informacji, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania i oceny przebiegu procesu logistycznego w firmie. Ocenę przebiegu procesu należy oprzeć na analizie wskaźnikowej.
Nie dyskutujmy z wynikami, szukajmy przyczyn. Zaufajmy wynikom analizy, zwłaszcza gdy wykonujemy ją na danych dobrej jakości.
Ponadto należy dostosować sposób prezentacji wyników do odbiorcy. Wyniki analiz muszą trafić do odbiorcy końcowego w taki sposób, aby nie musiał poświęcać zbyt wiele czasu na analizę nieistotnych szczegółów. Istotne jest także aby zaangażować w analizę osoby, które mają wpływ na koszty łańcucha dostaw – preferowaną metodą są cykliczne spotkania, gdzie omawia się bieżące problemy i ustala plan działań.